fbpx

Mis on ALT tekst?

Mis on ALT tekst
4 minutit kulub lugemiseks

Alt tekst ehk alternatiivtekst annab pildile tekstilise kirjelduse. Selle peamine eesmärk on tagada ligipääsetavus nägemispuudega inimestele või inimestele, kellel on raskusi piltide vaatamisega, võimaldades neil mõista ja tõlgendada pildi sisu ekraanilugejate või muude abitehnoloogiate abil. Lisaks sellele on Alt-tekstil ka oluline roll kodulehe otsingumootoritele optimeerimisele (SEO), sest see annab otsingumootoritele väärtuslikku teavet pildi sisu kohta, parandades nii veebilehe üldist nähtavust ja järjestust otsingumootorite tulemustes (ing. SERP). Seega, tõhus alternatiivtekst (alt-tekst) on veebisaidi juurdepääsetavuse ja kasutatavuse seisukohalt ülioluline.  Soovitame alt-tekstide kirjutamisel järgnevaga kindlasti arvesteda.

  1. Lisage oma piltidele alati alt-atribuut
    Uue kodulehe tegemisel või mobiilirakenduste arendamisel lisage igale graafilisele elemendile kinlasti alt-atribuut. Ekraanilugejad püüavad sageli lugeda pildi failinime, kui alt-atribuut puudub. See aga võib ekraanilugeja kasutajatele tunduda mõttetu ning paljudel juhtudel olla isegi häiriv. Kujutage ette, et pildi nimi on mingi numbrikombinatsioon. Selle olukorra lahendabki alt-atribuut. Kui pilt on dekoratiivne (see tähendab, et pilt ei lisa lehele tähendust), võiks pildil olla ka tühi alt-atribuut (alt=””). Nii ei loeta ette pildifaili nimetust. Kui aga pildi tähendus on oluline ja mujal pole seda kirjeldatud, peab pildil olema kindlasti alt-atribuut, mis seda täpselt kirjeldab.
  2. Vältige “pildi” või “graafika” kasutamist
    Vältige alt-teksti kirjutamisel väljendite “pilt” või “graafika” kasutamist. Ekraanilugejad teavitavad kasutajaid automaatselt piltidest, seega on sõna “pilt” või midagi sarnast kirjelduses kasutamine tarbetu. Näiteks ütleb ekraanilugeja: “Pilt: Digituul logo pilt.” Kui see on õigesti kirjutatud, ütleb see lihtsalt: “Pilt: Digituul logo”. Samas pildi tüübi märkimine kirjelduses võib olla kasulik. Näiteks võite alt-teksti osana lisada “ekraanipilt…” või “illustratsioon…”.
  3. Hoidke kirjeldused lühikesed ja lihtsad
    Parim tava on teha pildikirjeldused võimalikult lühikesed, et ekraanilugeja kasutajad ei peaks kuulama liiga pikki kirjeldusi. Andke piisavalt üksikasju, et ekraanilugeja kasutajad mõistaksid visuaalset sisu, kuid mitte liiga palju üksikasju. Kuigi alt-tekstide soovitatud tähemärkide arvule pole konkreetset piiri, soovitame võimaluse korral piirduda maksimaalselt 120 tähemärgiga. Paljude piltide puhul piisab aga vaid mõnest sõnast, et pildi tähendust täpselt edasi anda. Näiteks kui kirjeldada naist, kes istub pargipingil, on parem kirjutada midagi lihtsat nagu “naine istub pargipingil”, kui kirjeldada pinki, stseeni ja muid spetsiifilisi detaile (kui need pole pildi konteksti mõistmiseks vajalikud). Kasutage kindlasti lihtsat keelt, et kirjeldused oleksid kergesti mõistetavad.
  4. Pange olulised andmed esimeseks
    Kodulehe sisuloojad peaksid lisama alternatiivtekstidesse esmalt kõige olulisemad andmed. Taasdkord, ekraanilugeja kasutajad ei pea pildi mõistmiseks kuulama tarbetuid üksikasju. Olulise teabe kirjelduses esimeseks seadmine on eriti kasulik kogenud ekraanilugeja kasutajatele, kuid on üldiselt parim tava. Sama reegel sobib ja kehtibkodulehe optimeerimise seisukohast. Oluline esimeseks.
  5. Vältige reklaamkeelt
    Sisuloojad peaksid alt-teksti kirjutamisel vältima või vähemalt minimeerima reklaamkeele kasutamist. Alt-tekst peaks eelkõige kirjeldama seda, mis pildil, mitte oleme toodete või teenuste reklaamtekst. Näiteks uue toote kasutamise pildi alt-tekst peaks olema midagi sarnast “inimene kasutab (toote nimi)”. Uut toodet saate ju alati üksikasjalikumalt kirjeldada pilti ümbritsevas tekstis, mitte alt-kirjelduses. Kuna enamikel juhtudel on see sama tekst lehe sisus olemas, seepärast tekitab ekraanilugeja kasutajale selline reklaamteks asjatut kordust.
  6. Kahtluse korral lisage piltidele kirjeldused
    Kui te pole kindel, kas pilt vajab alt-kirjeldust, siis lisage sellele alati kirjeldus. On parem, kui ekraanilugejad loevad dekoratiivsete piltide tarbetuid kirjeldusi, kui et neil on tühi alt-atribuut, mille ekraanilugejad jätavad vahele. Ekraanilugeja kasutajad võivad kuulda rohkem sõnu, kui vaja, kuid kirjelduste lisamine tagab, et nad saavad kätte eelkõige olulise sisu.

Kokkuvõtteks. Pidage meeles, et alt-tekst on subjektiivne ja alt-teksti kirjutamiseks pole täiuslikku viisi. Kaks inimest võivad omada täiesti erinevaid arvamusi, mis konkreetsel pildil on tähendusrikas ja mis mitte. Siiski arvestage võimalusel nende juhiste  ja parimatele tavadege oma alt-tekstide loomisel. Kuna otsingumootorite tarkvara salvestab ja analüüsib samuti teie loodud alternatiivtekste, siis on nende lisamine teile veel topelt kasulik.

TASUTA E-RAAMAT

KUIDAS OLLA OMA KONKURENTIDEST KÕRGEMAL  –  SEO MIS TOIMIB

14 osast koosnev sisukas SEO ülevaade, mis sisaldab hulgaliselt praktilist informatsiooni. Jagame Sinuga samm-sammult juhiseid, kuidas ALUSTADA SEO ja linkide ehitamisega ja oma kodulehte tõhusalt optimeerida. t

Soovid uut kodulehte?